Cashflow managen in crisistijd

“In verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst”. Een waarheid als een koe: er kunnen ernstige zaken gebeuren die je als ondernemer niet voorziet. Als je een crisis, zoals de huidige C-crisis wilt overleven, moet het fundament van je bedrijf overeind blijven staan. Je moet allereerst weten of je bedrijf rendabel is en winst maakt. Daarna ga je sturen op cash. Zeker op het moment dat een bedrijf in zwaar weer komt, is liquiditeit het allerbelangrijkste. Als je de rekeningen niet betaalt, kun je failliet gaan. En er zijn maar twee schuldeisers nodig om een aan te vragen. Je moet weten of je aan het eind van deze en volgende maand en de maanden daarna nog geld op de bank hebt staan.

Sturen op cash

Je kijkt vanuit de huidige situatie m.a.w. hoeveel geld staat op je zakelijke rekening naar de toekomst. Wat komt er de komende weken of maanden binnen, hoeveel gaat eruit en hoe ontwikkelt je banksaldo zich?

In de onderste regel zie je hoeveel geld er aan het einde van iedere periode (week als je dit per week invult of maand als je dit per maand invult) op de zakelijke bankrekening staat.

  1. Saldo is positief: de eerste voorzichtige conclusie dat je het (voorlopig) redt qua cashflow.
  2. Saldo is positief maar dalend: je teert in op je reserves. Dat hoeft geen ramp te zijn, want daar zijn reserves voor, maar als de periode met een dalend saldo te lang duurt, ga je alsnog de negatieve getallen in. Je moet de situatie dan heel sterk gaan monitoren zodat je op tijd in actie komt.
  3. Een negatief saldo: er ontstaat een liquiditeitstekort. Als je een rekening courant hebt bij de bank, kun je mogelijk tot een bepaald bedrag ‘rood’ staan. Maar een negatief saldo impliceert dat je geld wil uitgeven dat er niet is. En dan moet je nu direct in actie komen. Er zijn in essentie vijf mogelijkheden:
  4. Kosten reduceren
  5. Werkkapitaal, geld dat vastzit in voorraden, debiteuren en crediteuren vrij maken
  6. Externe (overheids-)hulp (bijstand, lening, subsidie)
  7. Omzet verhogen
  8. Stoppen met je bedrijf

Wees alert, accepteer hulp

Uiteraard kun en moet je zelf met deze punten aan de slag gaan. Maar wacht alsjeblieft

niet te lang met het inroepen van hulp. Trek aan de bel! Buitenstaanders kijken met een frisse blik naar jouw situatie. STEMDA ondersteunt je graag met deze keuzes. We kunnen je uitdagen, kritisch bevragen of nieuwe inzichten geven.

2020-06-19T09:17:02+00:00