ONDERNEMER: WERK AAN JEZELF EN BLIJF AUTHENTIEK

Ondernemer: werk aan jezelf en blijf authentiek

10 januari 2024.

Om te groeien met je bedrijf ga je werken aan je onderneming én aan jezelf. Ondernemen is vooral ook een persoonlijk groeiproces. Sterker nog, persoonlijke groei is de basis van de groei van je bedrijf. Om te groeien ontwikkel je zakelijke competenties op het gebied van marketing, sales en bedrijfsvoering. Persoonlijke groei gaat ook over minder tastbare competenties op het gebied van overtuigingen, persoonlijke missie en daarvan afgeleide kernwaarden.

Belemmerende overtuigingen ombuigen
Overtuigingen en gedachten sturen je (ondernemers-)gedrag. Wat je denkt of vindt, bepaalt wat je doet en welke resultaten je haalt. Belemmerende overtuigingen zullen je ondernemerschap beperken. “Wat zullen ze wel niet van mij vinden als ik veel geld verdien met mijn bedrijf?”. Besef dat winst of cash de motor zijn van je bedrijf. Zonder omzet, geen winst, geen bedrijf. Of: “het is belangrijk in het ondernemerschap direct al te weten wat mijn calling is.” Je hebt tijd nodig om te jouw unieke expertise en dienstverlening te ontdekken en te verzilveren.

Ondernemen vanuit je missie en kernwaarden
Met zelfkennis over je persoonlijke missie en kernwaarden ga je authentiek ondernemen. Als je jouw persoonlijke missie kunt verbinden met de missie van je onderneming, als je echt houdt van wat je doet zul je duurzame connecties creëren met investeerders, leveranciers en klanten. Je stakeholders herkennen je ”why” en willen met je verbinden. Wanneer jij trouw blijft aan jezelf en vanuit je kernwaarden onderneemt, dan zend je jouw unieke energie uit en dan trek je de juiste klanten aan. Mensen kunnen geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, maar wat hen uiteindelijk overstag doet gaan, dat ben jij!

Authentiek ondernemen
Klanten van Stemda werken met een Winstplan (= business plan) gestructureerd aan de groei van hun bedrijf. En ze maken daarnaast een overzicht van waarden, normen en doelen als ondernemer. Dit beeld is een innerlijke leidraad om zakelijke beslissingen te toetsen. Het helpt je om focus te houden op jouw missie, waarde propositie en ideale klant als basis voor groei van je onderneming.